Pedagogical Planning

Here you can see the plans we are using during this year

Chemistry

Core Content

Chemistry, its methods and ways of working

  • Simple systematic studies. Planning, execution and evaluation.
  • Some methods for dissolving solutions and mixtures into their various components
  • Documentation of simple studies using tables, pictures and simple written reports.
  • Interpretation and examination of information linked to chemistry, such as in factual texts and newspaper articles.

Chemistry in everyday life and society

Common chemicals in the home and society. Their use and impact on health and the environment, and also how they are labelled and should be handled.
Your goals for this project are:
You can carry out simple studies based on given plans and also contribute to formulating simple questions and planning which can be systematically de­veloped.
In your work, you can use equipment in a safe and basically functional way.
You can compare your own results with those of others and apply sim­ple reasoning about similarities and differences and what these may be related to, and also contribute to making proposals that can improve the study.
In addition, you can draw up simple documentation of their studies using text and pictures.
You have a basic knowledge of the structure and properties of matter, and other chemical contexts, and show this by giving examples of and describing these with some use of the concepts of chemistry.  
 Furthermore, pupils can also talk about some scientific discoveries and their importance for people’s living conditions.

 



NTA project Construction and Movement

We need to finish the project by 23 May.

När eleverna arbetar med temat Rörelse och konstruktion ligger fokus i första hand på syften och centralt innehåll i fysik och teknik.

Fysik

Syfte

Genom undervisningen i ämnet fysik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • använda kunskaper i fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle, 
  • genomföra systematiska undersökningar i fysik, och
  • använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället.

Centralt innehåll i årskurs 4–6

Temat ger dig som pedagog möjlighet att fokusera på följande moment i kursplanerna:

Fysiken i naturen och samhället Energins oförstörbarhet och flöde, olika typer av energikällor och deras påverkan på miljön samt energianvändningen i samhället.

Fysiken och vardagslivet Energiflöden mellan föremål.
Krafter och rörelser i vardagssituationer och hur de upplevs och kan beskrivas, till exempel vid cykling.
 
Fysiken och världsbilden Några historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på världen.
Olika kulturers beskrivningar och förklaringar av naturen i skönlitteratur, myter och konst och äldre tiders naturvetenskap.

Fysikens metoder och arbetssätt
Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering.
Mätningar och mätinstrument, till exempel klockor, måttband och vågar och hur de används i undersökningar.
Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter.
Tolkning och granskning av information med koppling till fysik, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.

Teknik

Syfte

Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion, 
  • identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar, 
  • använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer, 
  • värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och 
  • analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.

Centralt innehåll i årskurs 4–6

Temat ger dig som pedagog möjlighet att fokusera på följande moment i kursplanerna:

Tekniska lösningar
Vardagliga föremål som består av rörliga delar och hur de rörliga delarna är sammanfogade med hjälp av olika mekanismer för att överföra och förstärka krafter. Hur vanliga hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda, till exempel hus och broar.
Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
Egna konstruktioner med tillämpningar av principer för hållfasta och stabila strukturer, mekanismer och elektriska kopplingar.
Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska eller digitala modeller.

Teknik, människa, samhälle och miljö
Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösninga



Geografi i Sverige



Body and Soul

Your body is fantastic! It is made up of body parts and systems that make us function each day. 


Följande kunskaper och förmågor kommer du att få möjlighet att utveckla:

använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet, (BI)

använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen, naturen och samhället. (BI)

formulera sig och kommunicera i tal och skrift, (EN)

anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang, och (EN)

planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil, (IDH)


Följande innehåll kommer undervisningen att ha (Centralt Innehåll):

Ämnesområden som är välbekanta för eleverna. (EN)

Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, händelser och aktiviteter. (EN)

Åsikter, känslor och erfarenheter. (EN)

Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där engelska används. (EN)

Tydligt talad engelska och texter från olika medier. (EN)

Olika former av samtal, dialoger och intervjuer. (EN)

Filmer och dramatiserade berättelser för barn och unga. (EN)

Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift. (EN)

Ord och begrepp för och samtal om upplevelser av olika fysiska aktiviteter och träningsformer, levnadsvanor, kroppsuppfattning och självbild. (IDH)

Kroppsliga och mentala effekter av några olika träningsformer. (IDH)

Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. (BI)

Människans organsystem. Organens namn, utseende, placering, funktion och samverkan. (BI)


här ska vi arbeta:

You and your partner will be making a short cartoon film (approximately 5 minutes) about a body part(s). Remember to include the answers to the questions and make up your own. Be as creative as you want! Have characters, a storyline and whatever else you need. Remember no real people! You’ll be using imovie and other apps. Start with the research! You will need to be an “expert” in your field! Take notes while you are working and thinking! Write down where you get your information (web address, book etc). You need to have that at the end of your film. Use a mindmap to help you decide things.

Communicate with each other clearly! Tell each other what is on your mind! Clear up any misunderstandings

We will be doing research, having discussions, watching films and reading articles that pertain to subjects in the human body. 


Följande kommer att bedömas:

You will be assessed on how clear you have explained the body part/s your group has researched. Have you answered your questions? Have you related it to other factors, like stress, exercise, diet, addicting habits or substances, or disease. Your research notes will be collected.



Hur många löv finns på trädet? Ht 2013

Lärandemål

Syfte:  
Att eleven utvecklar sin förmåga att:
·        formulera och lösa problem samt reflektera över och värdera valda strategier, metoder, modeller och resultat.
·        föra och följa matematiska resonemang
Centralt innehåll:
·        Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga situationer.
·        Strategier för matematisk problemlösning i vardagliga situationer.
·         Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, volym, massa, tid och vinkel med vanliga måttenheter.

Elevens mål:Du ska kunna

-använda dig av en fungerande strategi för att göra en rimlig bedömning av ett okänt antal föremål t.ex. löv på ett träd

-avrunda till hela hundratal eller tusental beroende på

 Undervisning

 Bedömning Vi kommer att titta på din förmåga att

-Du ska kunna
Hur många prickar har en gepard? För att kunna presentera en hypotes behöver du:
-kunna använda dig av en fungerande strategi för att kunna komma med ett rimligt svar.
-kunna avrunda tal till jämna tiotal, hundratal och tusental.

-kunna Du ska använda dig av en fungerande strategi för att kunna ta reda på svaret på frågan om gepardens prickar. Du ska sedan kunna presentera en hypotes om antalet prickar. 

Kom och köp konserverad gröt! Ht2013 

 Reklam! Vad är det egentligen? Är det som sägs i reklamen sant? Vem eller vilka är det som gör reklam och varför? Det ska vi lära oss i temat ”Kom och köp konserverad gröt”!
·         Syfte:
-kommunicera med bilder för att uttrycka budskap (bild)
-söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet, (samhällskunskap)
-anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang (svenska)
-anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang, (engelska)
-formulera sig och kommunicera i tal och skrift, (engelska)

·         Centralt innehåll:
-Informationsspridning, reklam och opinionsbildning i olika medier. Hur  sexualitet och könsroller framställs i medier och populärkultur. (samhällskunskap)
-Hur man urskiljer budskap, avsändare och syfte i olika medier med ett källkritiskt förhållningssätt. (samhällskunskap)
-Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.(svenska)
- Reklam- och nyhetsbilder, hur de är utformade och förmedlar budskap (bild)
- Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift. (engelska)
- Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.(engelska)

Elevens mål:
Du ska kunna
-kombinera text och bild så att syftet, att göra reklam för något, framgår.
- förklara begreppen målgrupp och konsument och veta vad Konsumentverket är.
-berätta något om reklam, om syfte, avsändare och budskap.

Undervisning:
Vi ska
-prata om vilka som gör reklam och vad syftet kan vara.
-lära oss lite om regler för reklam, om man får göra reklam hur som helst.
-se filmen ”Mediedjungeln” och diskutera innehållet.
-prata om begreppen målgrupp, konsument och livsstilsreklam, om hur individer och grupper framställs, till exempel utifrån kön och etnicitet.
-skapa egna reklamaffischer utifrån en given vara.
-göra en liten ”reklamfilm” på engelska
Bedömning/ dokumentation :
Vi ska titta på om du kan
-
kombinera text och bild så att budskapet, att göra reklam för något, förstärks.
-analysera en reklambild genom att berätta om syfte och budskap och använda dig av begreppet ”målgrupp”.
-förklara begreppen ”konsument” och ”Konsumentverket”.


No comments:

Post a Comment